Hyppää sisältöön

Uutinen 15.10.2025

Viranomaisposti digitalisoituu 2026 alussa

Viranomaisposti digitalisoituu 2026 alussa

Viranomaispostin vastaanotto muuttuu vuoden 2026 alussa ensisijaisesti digitaaliseksi. Kun tunnistaudut 12.1.2026 tai sen jälkeen ensimmäisen kerran jonkin viranomaisen sähköiseen asiointipalveluun, sinulle luodaan automaattisesti sähköinen postilaatikko Suomi.fi-viesteihin, mikäli sinulla ei sellaista vielä ole. Jatkossa saat sinne viranomaispostia useilta viranomaisilta. Suomi.fi-viestit korvaa viranomaisilta saapuvan paperipostin: sama asia ei saavu enää myöhemmin kirjeenä kotiin.

Ketkä viranomaiset käyttävät Suomi.fi-viestejä?

Suomi.fi-viestit palvelua käyttäviä viranomaisia on jo runsaasti ja niiden määrä lisääntyy koko ajan. Esimerkiksi ilmoitus äänioikeudesta (DVV), veroilmoituksesta (Verohallinto), päätökset Kelan etuus- ja korvaushakemuksiin tai ajoneuvoverotuksesta (Traficom).

Viranomainen lähettää asiakkailleen ilmoituksen saapuneesta kirjeestä tai päätöksestä Suomi.fi-palvelun kautta. Itse päätös on luettavissa viranomaisen omassa sähköisessä palvelussa.

Mitä muutos tarkoittaa eri käyttäjäryhmille?

  • Jos et asioi digitaalisesti etkä käytä omia vahvan tunnistautumisen välineitä (esim. pankkitunnukset, mobiilivarmenne) viranomaisten palveluihin
    • Ei muutoksia, viranomaisposti tulee jatkossakin paperipostilla 
  • Jos asioit toisen henkilön puolesta esim. Suomi.fi-valtuuksilla tai edunvalvontavaltuutuksella
    • Henkilö, jonka puolesta asioidaan, saa edelleen viranomaisviestit paperipostilla 
    • Henkilö, joka tunnistautuu asiointipalveluun, aktivoi omat Suomi.fi-viestit
  • Jos asioit itse julkisen hallinnon sähköisessä asiointipalvelussa ja olet täysi-ikäinen
    • Viranomaisposti siirtyy digitaaliseksi
    • Voit kieltäytyä digitaalisesta viestinnästä määräajaksi (tällä hetkellä määräaika 6 kk)
    • Määräajan päätyttyä, kun tunnistaudut uudestaan asiointipalveluun, Suomi.fi-viestit tulevat taas käyttöön. Voit halutessasi tehdä uuden kiellon.

Miten digitaalisesta viranomaisviestinnästä voi kieltäytyä?

Voit siirtyä takaisin vastaanottamaan viranomaispostin paperipostina

  • ilmoittamalla siitä Suomi.fi-viestien asetuksissa (sovelluksessa tai verkkopalvelussa)
  • tai ottamalla yhteyttä Digi- ja väestötietoviraston asiakaspalveluun (p. 0295 000)

Hyvä tietää

Voit lukea Suomi.fi-viesteihin saapuneet viranomaisviestit Suomi.fi-mobiilisovelluksessa tai kirjautumalla Suomi.fi-verkkopalveluun ja siirtymällä siellä kohtaan ”Viestit”. Verkkopalvelua käytetään esimerkiksi tietokoneen internet-selaimella.

Saat ilmoituksen sähköpostiisi aina, kun sinulle saapuu Suomi.fi-viesteihin uusi viesti. Sähköpostia kysytään Suomi.fi-palvelun käyttöönottovaiheessa. Saat ilmoitukset saapuneista viesteistä myös Suomi.fi-mobiilisovelluksessa, jos olet ladannut sovelluksen käyttöösi.

Kaikki viranomaisten lähettämä posti ei saavu digitaalisena Suomi.fi-viesteihin, sillä osa viranomaisista saattaa käyttää sähköiseen viestimiseen myös muita digitaalisia kanavia. Näistä kerrotaan kunkin organisaation palvelun yhteydessä.

Lisätietoa Suomi.fi-viesteistä.

Opastusta ja neuvontaa

Digi- ja väestötietoviraston asiantuntijat vierailevat syksyn aikana laajasti eri puolilla Suomea kertomassa Suomi.fi-viesteistä ja digin ensisijaisuuteen liittyvistä muutoksista kansalaisille. Tapahtumien ajankohdat ja paikkakunnat julkaistaan Suomi.fi-sivustolla.

SeniorSurfin opastuspaikkakartta auttaa löytämään maksutonta digitukea ja digiopastusta ympäri Suomen. Digiopastuksissa voi harjoitella älypuhelinten, tablettien ja tietokoneiden turvallista ja itsenäistä käyttöä tai pyytää apua digipulmaan. Opastajina voi toimia kunnan työntekijöitä, kirjastolaisia tai vapaaehtoisia vertaisopastajia. Lue lisää digiopastuksista.

Katso tallenne Suomi.fi -webinaarista, tallennettu 16.9.2025

Termejä ja selityksiä

Vahva tunnistautuminen (myös sähköinen tunnistautuminen)
= Henkilöllisyyden todistaminen verkkopalvelussa pankkitunnusten, mobiilivarmenteen tai kansalaisvarmenteen avulla.

Näin tunnistautuminen toimii

Haku